Система управління взаємовідносинами з клієнтами (CRM, CRM-система, скорочення від англ. Customer Relationship Management) - прикладне програмне забезпечення для організацій, призначене для автоматизації стратегій взаємодії із замовниками (клієнтами).
Але CRM можна ефективно використовувати не тільки для взаємодій з клиєнтами, ми в cryptocoinexpert.info налагодили співпрацю між авторами за допомогою CRM Bitrix24, та повністю відмовились від неефективних взаємодій через месенджери, такі як telegram.
Звичайно, telegram для приватного спілкування дуже зручний, але робочі процеси в ньому проводити складно та неефективно.
На даний час ми прийняли рішення відмовитись від Bitrix24. Тому для нас дуже гостро стоїть питання ефективної заміни. Сьогодні я прочитав цікавий огляд: Чим замінити російський CRM — огляд і порівняння сервісів. Публікую частину цього огляду на розгдяд спільноти Harmony Ukrainian DAO.
Рекомендовані для використання SaaS CRM
HubSpot
Дуже цікавий продукт. Фактично, це не CRM, а гігантська маркетингова система. Складається враження, що саме для маркетингових цілей і було створене все те розмаїття можливостей, що дозволяє кожному співробітнику працювати у своїй системі та використовувати один раз введені дані для продажів, маркетингу та сервісу. Продукт дозволяє купувати різні ліцензії (Sales, Marketing, Service) у потрібних кількостях та максимально ефективно організовувати роботу команди.
Ще дуже цікава особливість системи — можна організувати базовий функціонал роботи всієї компанії без обмеження кількості користувачів абсолютно безкоштовно. Звісно, за розширені звіти та можливість налаштовувати права користувачів потрібно буде вже платити, але для базових потреб функціонал буде абсолютно безкоштовним.
KeepinCRM
Дуже цікава українська розробка. Фокус — автоматизація роботи інтернет-магазинів (але не тільки). Дуже рекомендую всім невеликим компаніям — можливо налагодити не тільки CRM, але і облік товарів.
Також є вбудована інтеграція з українськими кур’єрськими та поштовими сервісами, що зробить роботу вашої компанії злагодженою та максимально ефективною. Також є інтеграція із банками.
NetHunt
Цікава українська система. Є все потрібне, ціна розумна. Рекомендую всім, хто любить Gmail, оскільки саме із цією системою налагоджено дуже тісну взаємодію даного CRM. Інтеграція із LinkedIn також є великим плюсом.
OneBox
Можливо все. Але приготуйтеся до того, що вам доведеться деякий час попрацювати зі спеціалістом, який налаштує вашу систему.
Pipedrive
Продукт команди з Естонії із надзвичайно простим та функціональним інтерфейсом. Я би рекомендував його всім, кому подобається базовий Salesforce і у кого немає потреби у великій кількості зовнішніх інтеграцій.
Все чітко та просто, налаштувати облік проєктів та завести всіх співробітників можна дуже швидко. Ціна більш демократична, ніж у Salesforce. Дуже рекомендую.
Salesforce
Стандарт де-факто світу хмарних CRM. Зробити можна все. Якщо вам потрібна якась зовнішня інтеграція — у більшості випадків все уже зроблено і вимагає лише налаштування (і трохи грошей).
Так, це не найдешевший варіант, але це і не так дорого, як деякі CRM з паралельного всесвіту для дуже жирних котів. І ще один важливий момент — ви можете бути впевнені у своїй інвестиції у даний продукт, оскільки краще у реальному світі не існує, хоча є і зручніше, і дешевше, і більш налаштоване для локальної ситуації в Україні.
SugarCRM
З моєї дуже суб’єктивної точки зору продукт схожий як на Salesforce, так і на ZOHO CRM, тому не буду витрачати час на опис особливостей. Якщо у когось є культурологічні вподобання саме до SugarCRM — прошу навідатися на їх сайт.
Terrasoft Creatio
Продукт з паралельного всесвіту. Декілька разів у різних компаніях я розглядав варіант використання продукту від Terrasoft. Жодного разу я його не вибрав. Ціна велика, функціональність як у всіх. Можливо, для великих підприємств даний продукт і є гарним вибором, але для малих та середніх компаній він зовсім не цікавий, а умова мінімального контракту у $4000 з терміном дії цього самого контракту мінімум у 3 роки зовсім не залишає бажання починати співробітництво із цією компанією.
Думаю, є у цьому світі великі компанії, що з радістю використовують даний продукт, але я знаю лише про декілька факапів (один із них — просто гігантський). Чи є в мене бажання розбиратися із Creatio? Можливо. Але поки що ця CRM цікавить мене не більше, ніж відповідь на питання, чи живий ще кіт Шредінгера у коробці. Відповідь дуже проста — не знаю. На поточний момент часу мені просто не цікаво.
ZOHO CRM
Популярний продукт від відомої компанії із Індії. Продукт давно на ринку та вже має десятки мільйонів користувачів по всьому світу. Як Salesforce та SugarCRM, дана система є однією із самих популярних у цивілізованих країнах. Налаштувати можна все, є величезна кількість сторонніх додатків, що розширюють функціонал системи.
Рекомендую всім, кого не лякає потреба попрацювати деякий час над налаштуванням системи під основні бізнес-процеси вашої компанії.
ZOHO Bigin
Дещо спрощена версія ZOHO CRM для малих компаній. Якщо вам потрібен саме базовий функціонал а українські системи чомусь не влаштовують — дуже рекомендую.
Інші корисні системи
Не завжди потрібен саме CRM. Дуже часто потрібно просто організувати роботу персоналу над проєктами та слідкувати за виконанням завдань. Описані нижче системи розроблені саме із фокусом на спільну роботу над проєктами та різноманітними завданнями.
Basecamp
Продукт від авторів відомих книг REMOTE, REWORK та It Doesn’t Have to be Crazy at Work, Jason Fried (співзасновник та керівник компанії) та David Heinemeier Hansson (співзасновник, технічний директор та автор бібліотеки Ruby on Rails). У системі є компанія (HQ), проєкти та команди. У кожній із цих трьох сутностей може бути велика кількість задач.
Продукт дуже добре підходить для невеликих та середніх компаній, які використовують його для керування своїми проєктами (але і для підрозділів гігантських корпорацій продукт також буде корисним). Цікава модель оплати за сервіс — ціна становить фіксовану цифру $99 в місяць за повнофункціональну систему для необмеженої кількості користувачів.
До речі, автори Basecamp’у самі використовують свій продукт для щоденної роботи з розвитку системи (звісно, сама система написана на Ruby on Rails).
Worksection
З моєї точки зору, це трохи розширена версія Basecamp (додано базовий CRM). Продукт дуже добре підійде всім організаціям, що працюють з відносно невеликою кількістю проєктів та мають достатньо компактну базу замовників.
Також я підготував порівняльну таблицю сервісів у PDF.
Висновки
Вище описані далеко не всі доступні на ринку системи SaaS CRM. Але що вибрати? Нижче мої рекомендації.
- Якщо потрібен базовий облік контактів та проєктів без налаштувань — все вже працює у безкоштовній версії HubSpot.
- Коли потрібно трохи підлаштувати етапи проєктів та вести їх облік по сумі (як сума проєктів, так і сума перемножена на вірогідність) — PipeDrive суб’єктивно найліпший за співвідношенням ціна/функціонал (і подивіться на ZOHO Bigin — я його сильно не тестував, але він схожий за ідеологією).
- Якщо є час та натхнення найняти спеціаліста для налаштування (і коли таке налаштування потрібне) — OneBox.
- Якщо є трохи більше грошей та не потрібно сильно економити і хочеться організувати роботу всієї компанії у одному інструменті, та при цьому налаштувати права доступу для персоналу — Salesforce або ZOHO (SugarCRM як варіант).
- Якщо потрібно налагодити сумісну роботу над проєктами, а не тільки вести облік проєктів — краще взяти Basecamp або Worksection (обидва інструменти фактично дають можливість працювати із задачами у різних проєктах/групах, причому Worksection ще має базовий CRM).
Я б рекомендував почати міграцію з опису бізнес-процесів, які зараз виконуються із використанням вашої CRM, та спробувати змоделювати виконання всіх цих процесів на інших системах (більшість із них дають можливість це зробити безкоштовно).
Я особисто чомусь схиляюся до ідеї використовувати окремий CRM плюс виділену систему роботи з проєктами (наприклад, Pipedrive + Basecamp). Чому саме так? Мені подобається, коли функціонал CRM в одному місці, а проекти — в іншому. Все ж таки CRM/Opportunity Management та Project Management — трохи різні дисципліни.
Пізніше ми оберемо зручну для нас CRM та почнемо її використовувати для роботи Harmony Ukrainian DAO та для комунікації з нашими партнерами.